פרסום באינטרנט על מישהו אחר – רגע לפני שאתם לוחצים על כפתור "פרסם" 

שיימינג היא תופעה חדשה יחסית, אבל תופעה שהשתלטה על הרשתות החברתיות. זו יכולה להיות ביקורת תוקפנית על עסקים, התקפות אישיות ועוד.

למרבה הצער, לעיתים קרובות, התוצאה היא קשה וכואבת ומביאה את הנפגעים לידי תביעת לשון הרע והוצאת דיבה. אז מתי פרסום באינטרנט נחשב לשון הרע ומה תוכלו לעשות אם נפגעתם?

 

חופש הביטוי מול תביעת לשון הרע

חופש הביטוי הוא ערך מוגן במדינת ישראל, אבל כמוהו גם הזכות לכבוד, לשם טוב ואפילו פרטיות.

אבל כאשר נוצר מצב שבו חופש הדיבור פוגע בזכויות בסיסיות של אדם אחר, אז נוצרים מצבים כמו תביעת לשון הרע. משום כך, בתי המשפט בישראל נמצאים תמיד על הקו הדק שבין הגנה על נפגעים מפרסומים הנחשבים לשון הרע לבין הגנה על חופש הדיבור.

 

תביעת לשון הרע בישראל

החוק בישראל קובע כי כל פרסום מידע, באופן שבו נחשפים אל המידע הזה אנשים רבים, כמו למשל באינטרנט, באמצעי התקשורת ואפילו באמצע אוטובוס הומה אנשים, עשוי להיחשב לשון הרע ולחשוף את המפרסם לתביעת דיבה, אם המידע המפורסם עוסק בהשמצה, או מידע שלילי אודות אדם אחר.

על עבירת לשון הרע, או תביעת דיבה, עשוי הנתבע להיחשף לתביעה פלילית (התובע יכול להגיש תלונה במשטרה) ולצידה אף תביעה אזרחית בין פיצויים כספיים. יישום החוק הזה רלוונטי כיום יותר מתמיד, כאשר  היד קלה על המקלדת והמפרסמים אינם מבינים את משמעות החוק והשלכותיו.

 

פרסום באינטרנט – דינו כדין פרסום בעיתון

הנושא המרכזי בדיון הזה, אותו רוב תושבי המדינה לא ממש מבינים, הוא שפרסום באינטרנט כמוהו כפרסום בעיתון, או בכל אמצעי תקשורת אחר.

העובדה כי כל פרסום באינטרנט חשוף למיליוני אנשים, הופכת כל דבר שאתם מפרסמים – בעמוד הפייסבוק הפרטי שלכם, בקבוצת פייסבוק סגורה, או באינסטגרם, למידע ציבורי, שכל אחד יכול לקרוא. הדבר שונה מאוד מהעברת מידע בארבע עיניים ומרבית האנשים לא מודעים לכך.

 

מתי פרסום באינטרנט נחשב לשון הרע?

כמו בהלכה, גם בחוק הישראלי איסור לשון הרע אינו מתקיים כאשר הפרסום נוגע לטובת הציבור, כמו למשל כאשר הפרסום נועד להזהיר את הציבור מפני נוכלים, כמו למשל בעל עסק שמוכר ללקוחותיו מוצר מזויף בטענה שזה מוצר מקורי, או מזון מקולקל וכן הלאה.

מידע כזה, אשר מפרסמים באינטרנט מתוך מטרה לפגוע באותו בעל עסק, אף הוא ייחשב לשון הרע, אם המפרסם לא יוכל להביא הוכחות לדבריו, במקרה שבעל העסק החליט לתבוע אותו. מלבד מקרים מסוג זה, כל פרסום פוגעני באינטרנט יכול להיחשב לשון הרע ולהביא לתביעה.

 

לסיכום

חוק לשון הרע הוא נושא מורכב, כאשר בית המשפט מתייחס לכל מקרה לגופו ולכן קשה מאוד לחזות מראש מה יהיו התוצאות במקרה של פרסום שלילי באינטרנט. משום כך, ההמלצה היא להימנע מפרסום כזה בכל מצב ולהיעזר בעורך דין לשון הרע, אם נפגעתם מפרסום כזה, או נתבעתם בגינו.

פטיש משפטי מבריק

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו
.elementor-post__title { height: 8px!important; overflow: hidden!important; } .span.elementor-post__title { display: block; height: 20px; overflow: hidden; }